Grudzień 2019

Dynia hokkaido

Dynia hokkaido – kilka słów na temat tego jesiennego warzywa

Dynia hokkaido szturmem zaczyna podbijać nie tylko nasze półki sklepowe, ale również nasze stoły. Jej charakterystyczne walory smakowe oraz zawarte w niej składniki odżywcze sprawiają, że zyskuje ona coraz większą popularność wśród osób interesujących się zdrowym stylem życia. W czym tkwi jej sekret? O tym poniżej.

Na czym polega różnica między dynią hokkaido, a zwykłą dynią?

Dynia hokkaido charakteryzuje się bardzo intensywnym pomarańczowym kolorem oraz słodkim, lekko orzechowym smakiem. Jej rozmiar jest zdecydowanie mniejszy od tradycyjnej dyni. Co do zasady warzywo nie waży więcej dwa lub trzy kilogramy. Warto mieć na uwadze fakt, że nie trzeba obierać jej ze skóry przez co nie rozmięka tak bardzo w trakcie gotowania. Należy jednak pamiętać, że przygotowując z niej smakowite potrawy należy wcześniej usuną z warzywa zarówno włókna, jak i pestki.

Dynia hokkaido – dlaczego warto wzbogacić o nią swoją dietę?

Dynia Hokkaido to nie tylko smaczne warzywo, ale również naturalne źródło licznych wartości odżywczych. Swoją intensywną, pomarańczową barwę zawdzięcza karotenoidom wykazującym silne działanie antyoksydacyjne. Z całą pewnością niewiele osób wie o tym, że w dyni znajduje się zdecydowanie więcej karotenu niż w marchii. Wszyscy jednak wiemy o tym, że karoten wykazuje zarówno korzystny wpływ na nasz wzrok, jak i stanowi skuteczną ochronę oczu przed szkodliwym promieniowaniem UV. Dodatkowo dieta bogata w wysoką zawartość karotenoidów pozwoli naszej skórze nabrać przyjemnego dla oka zabarwienia oraz spowolni procesy starzenia.

Dynia hokkaido jest także bogatym źródłem witamin z rodziny B, witaminy A oraz C. Znajdują się w niej także liczne składniki mineralne w postaci fosforu (P), żelaza (Fe), wapnia (Ca), potasu (K) czy też magnezu (Mg).

Ta niewielkich rozmiarów dynia wykazuje zarówno właściwości odtruwające, jak i oczyszczające. Jej regularne spożywanie pozytywnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie naszych nerek i wątroby.

Warto podkreślić fakt, że dynia hokkaido jest warzywem o niskiej zawartości kalorii. Warzywo to stanowi bogate źródło błonnika pokarmowego. Właśnie dlatego spożywanie dyni jest szczególnie zalecane w dietach redukcyjnych.

Dynia hokkaido – podsumowanie

Dynia hokkaido jest jest warzywem zdecydowanie mniejszym od tradycyjnej dyni (https://ranozebrano.pl/product-906-dynia-hokkaido-eko-ok-1kg). Nie zmienia to jednak faktu, że stanowi bogate źródło witamin z gruby B, składników mineralnych oraz karotenu. Jej dodatkowym atutem jest fakt, że nie trzeba obierać jej ze skórki, a w trakcie gotowania  nie rozpada się. w czasie gotowania.

Background obraz autorstwa freepik - www.freepik.com
Dynia hokkaido

Dynia hokkaido – pyszne warzywo do zup kremów i ciast, które ma więcej betakatorenu niż marchew

Przyjemność z jedzenia tego intensywnie pomarańczowego warzywa najprawdopodobniej zawdzięczamy Krzysztofowi Kolumbowi, który przywiózł ją do Europy ze swojej wyprawy do Ameryki. Dynia hokkaido cieszy się wielką popularnością i jest uważana za o wiele smaczniejszą odmianę od dyni polskiej. Można z niej przygotować wiele potraw zupy, kremy, pasty kanapkowe, ciasta, tarty czy dodać do risotto lub kaszy. Świetnie też smakuje solo, bez żadnych dodatków, wystarczy skropić ją olejem słonecznikowym i upiec w piekarniku. Polubią ją na pewno dzieci ze względu na delikatną słodycz jaką daje kubkom smakowym.

Właściwości odżywcze dyni hokkaido

Smak i przepiękny kolor nie są jednak jedynymi walorami tego warzywa. Dynia hokkaido zawiera również bogactwo betakarotenu, czyli prowitaminy A, która pozytywnie wpływa na zmysł wzroku i wyrównuje koloryt skóry, przyspiesza też opalanie. Jako silny przeciwutleniacz działa antykancerogennie. Wspiera walkę z niedoskonałościami cery takimi jak trądzik i zmarszczki. Wzmacnia również odporność.

Dynia hokkaido zawiera też wiele innych cennych witamin – witaminę C, PP, E, B1 i B2, a także minerały takie jak magnez, wapń, potas, fosfor i żelazo.

Oprócz tego dobroczynnie wpływa na żołądek i trzustkę. Łagodzi uporczywy, męczący kaszel. Wpływa też pozytywnie na dobry sen i kłopoty z zasypianiem. Dynia hokkaido pomaga oczyszczać organizm nagromadzonych z toksyn ze względu na swoje właściwości oczyszczające. Dzięki temu wspomaga prawidłowe funkcjonowanie nerek i wątroby, czyli organów odpowiedzialnych za neutralizację zbędnych, często szkodliwych produktów przemiany materii.

Dodatkowe prozdrowotne korzyści

To pomarańczowe warzywo może niejednego zaskoczyć swoimi niesamowitymi właściwościami. Oprócz smakowitego miąższu bogatego w witaminy, minerały i inne substancje odżywcze, dynia ma również pestki. Niestety, często krojąc ją nie wiemy, co należy zrobić z pestkami, jak je wykorzystać i je wyrzucamy. To duży błąd, gdyż są one bardzo pożyteczne dla naszego zdrowia. Może nie każdy polubi ten charakterystyczny smak, ale warto ich spróbować i naocznie przekonać się o ich właściwościach. Najlepiej ich nie prażyć, tylko zachować w niezmienionej formie. Takie świeże pestki jedzone na czczo mają skuteczne działanie przeciwpasożytnicze. Mogą być stosowane nawet u dzieci, więc sprawdzą się zwalczając owsiki.

Także na piękne włosy i cerę najlepiej działa zjadanie świeżych pestek z dyni hokkaido. Aby ich charakterystyczny smak był bardziej znośny można dodać je do sałatki lub surówki, w towarzystwie innych warzyw (jak na przykład cebula, papryka, czy rzodkiewka) nie będą tak intensywne.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com
Dynia hokkaido

Dynia hokkaido-właściwości i zastosowanie

Dynia pojawiła się u nas dzięki Krzysztofowi Kolumbowi, który to zabrał ją na statek z Ameryki. Istnieje wiele gatunków dyń, ale w Polsce najbardziej popularne są: dynia polska, hokkaido, piżmowa, Lunga di Napoli, prowansalska, muszkatołowa i makaronowa. Hokkaido cieszy się ogromną popularnością ze względu na swój niewielki rozmiar i zwarty miąższ przypominający batata lub ziemniaka, który sprawia, że podczas gotowania dynia się nie rozpada. Charakteryzuje się ona intensywnym, pomarańczowym kolorem i grubą skórą. Zwykle nie waży więcej niż 2-3 kilogramy. Z dyni hokkaido można wyczarować wiele pysznych, a do tego bardzo zdrowych dań-warto więc zapoznać się z jej prozdrowotnymi właściwościami.

Czym różni się dynia hokkaido od zwykłej dyni?

Dynia hokkaido jest o wiele mniejsza niż zwykła dynia. Dla osoby gotującej jest też najlepszym możliwym wyborem-nie trzeba jej obierać, wystarczy tylko umyć i usunąć pestki oraz włókna. Dynia hokkaido doskonale sprawdzi się jako dodatek do leczo, gulaszów oraz tart, gdyż nie rozpada się podczas gotowania lub pieczenia tak mocno jak zwykła dynia. Jej smak można określić jako orzechowo-słodki.

Właściwości dyni hokkaido

Dynia jest bogata w witaminy oraz mikro- i makroelementy. Zawiera:

  • prowitaminę A-beta karoten-która występuje w marchewce, jednak w dyni jest jej o wiele więcej. Wpływa ona pozytywnie na wzrok oraz chroni oczy przed promieniowaniem UV,
  • witaminy z grupy B, witaminę C i PP, które przyczyniają się do uszczelnienia naczyń wieńcowych, co sprawia że zaleca się zadbanie o ich optymalny poziom w profilaktyce przeciwmiażdzycowej,
  • witaminę E-która potocznie nazywana jest “witaminą młodości”, bo zwalcza wolne rodniki,
  • potas, żelazo, wapń, fosfor-działające krwiotwórczo.

Jak głosi Tradycyjna Medycyna Chińska, dynia doskonale nawilża jelito grube, co czyni ją bardzo pomocną podczas bolesnych zaparć. Dobrze działa również na palpitacje i problemy ze snem. Ponadto pieczona dynia zalecana jest przy mokrym kaszlu. Dynia wzmacnia również odporność na infekcje układu oddechowego. Upieczona lub ugotowana jako gęsta zupa sprawdza się podczas leczenia biegunki. Dynia także świetnie wpływa na naszą urodę-pomaga zwalczyć trądzik, wygładza drobne zmarszczki i przyspiesza opalanie. Dynię w zupie można podawać nawet małym dzieciom-już od 8-ego miesiąca życia.

Zastosowanie dyni hokkaido

Dynia hokkaido doskonale sprawdzi się jako główny składnik zupy dyniowej (https://ranozebrano.pl/product-906-dynia-hokkaido-eko-ok-1kg). Bardzo dobrze smakuje także zapieczona z innymi składnikami w piekarniku. Można z niej także przygotować pyszne frytki i placki. Dynia hokkaido może być również przygotowywana “na słodko”-w postaci babeczek, czy też klasycznego ciasta dyniowego.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com