Dynia hokkaido – pyszne warzywo do zup kremów i ciast, które ma więcej betakatorenu niż marchew

Przyjemność z jedzenia tego intensywnie pomarańczowego warzywa najprawdopodobniej zawdzięczamy Krzysztofowi Kolumbowi, który przywiózł ją do Europy ze swojej wyprawy do Ameryki. Dynia hokkaido (https://ranozebrano.pl/product-906-dynia-hokkaido-eko-ok-1kg) cieszy się wielką popularnością i jest uważana za o wiele smaczniejszą odmianę od dyni polskiej. Można z niej przygotować wiele potraw zupy, kremy, pasty kanapkowe, ciasta, tarty czy dodać do risotto lub kaszy. Świetnie też smakuje solo, bez żadnych dodatków, wystarczy skropić ją olejem słonecznikowym i upiec w piekarniku. Polubią ją na pewno dzieci ze względu na delikatną słodycz jaką daje kubkom smakowym.

Właściwości odżywcze dyni hokkaido

Smak i przepiękny kolor nie są jednak jedynymi walorami tego warzywa. Dynia hokkaido zawiera również bogactwo betakarotenu, czyli prowitaminy A, która pozytywnie wpływa na zmysł wzroku i wyrównuje koloryt skóry, przyspiesza też opalanie. Jako silny przeciwutleniacz działa antykancerogennie. Wspiera walkę z niedoskonałościami cery takimi jak trądzik i zmarszczki. Wzmacnia również odporność.

Dynia hokkaido zawiera też wiele innych cennych witamin – witaminę C, PP, E, B1 i B2, a także minerały takie jak magnez, wapń, potas, fosfor i żelazo.

Oprócz tego dobroczynnie wpływa na żołądek i trzustkę. Łagodzi uporczywy, męczący kaszel. Wpływa też pozytywnie na dobry sen i kłopoty z zasypianiem. Dynia hokkaido pomaga oczyszczać organizm nagromadzonych z toksyn ze względu na swoje właściwości oczyszczające. Dzięki temu wspomaga prawidłowe funkcjonowanie nerek i wątroby, czyli organów odpowiedzialnych za neutralizację zbędnych, często szkodliwych produktów przemiany materii.

Dodatkowe prozdrowotne korzyści

To pomarańczowe warzywo może niejednego zaskoczyć swoimi niesamowitymi właściwościami. Oprócz smakowitego miąższu bogatego w witaminy, minerały i inne substancje odżywcze, dynia ma również pestki. Niestety, często krojąc ją nie wiemy, co należy zrobić z pestkami, jak je wykorzystać i je wyrzucamy. To duży błąd, gdyż są one bardzo pożyteczne dla naszego zdrowia. Może nie każdy polubi ten charakterystyczny smak, ale warto ich spróbować i naocznie przekonać się o ich właściwościach. Najlepiej ich nie prażyć, tylko zachować w niezmienionej formie. Takie świeże pestki jedzone na czczo mają skuteczne działanie przeciwpasożytnicze. Mogą być stosowane nawet u dzieci, więc sprawdzą się zwalczając owsiki.

Także na piękne włosy i cerę najlepiej działa zjadanie świeżych pestek z dyni hokkaido. Aby ich charakterystyczny smak był bardziej znośny można dodać je do sałatki lub surówki, w towarzystwie innych warzyw (jak na przykład cebula, papryka, czy rzodkiewka) nie będą tak intensywne.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com